Isnin, 9 Mei 2011

HIKAYAT PUTERA JAYAPATI

Putera Jayapati bertolak ke rumah Malik Indera. Disana dia dijamu dengan juadah yang enak. Dengan menaiki kudanya Janggi Aspar dia bertolak ke istana tuan puteri.Sebaik-baik sahaja melihat wajah Putera Jayapati, tuan puteri jatuh cinta . Sementara itu rombongan Raja Peri bersama 4 orang anaknya sudah sampai untuk mengahwinkan anaknya Ranjuna dengan tuan puteri ,Tidak berapa lama kemudian, tuan puteri dipanggil ke istana untuk dikahwinkan dengan anak Raja Peri. Tuan puteri berat hati untuk menuruti perintah itu kerana kasih sayangnya pada Putera Jayapati.Ayahanda tuan puteri amat murka.


Baginda memerintahkan bala tenteranya mengepung istana tuan puteri.

Baginda mengutus hulubalang menangkap Putera Jayapati.Putera Jayapati menggunakan khidmat jin berempat untuk melawan hulubalang Raja Gangga Wijaya. Jin Berempat dapat menewaskan hulubalang. Raja Gangga Wijaya.

Kemudian Raja Indera Peri pula melanjutkan siri peperangan melawan Putera Jayapati. Raja Indera Peri menyeru rakyatnya dari alam ghaib menentang Putera Jayapati. Put era Jayapati menggunakan khidmat Sangga Mukasin, Sang Kuda Kempa,Setiara dan Sang Teratak Semendu iaitu Jin Berempatnya untuk menewaskan pihak Raja Indera Peri. Dalam peperangan itu rakyat Raja Peri tidak dapat menewaskan jin berempat.

Raja Indera Wiruna anakanda Raja Peri memanah jin Sangga Mukasin tetapi tidak lut. Kemudian Putera jayapati memohon kepada tuan puteri untuk memerangi sendiri musuhnya.Tuan puteri keberatan dan mengugut untuk membunuh diri.Putera Jayapati memujuk tuan puteri itu.Akhirnya berlansung juga peperangan antara Putera Jayapati dengan Raja Indera Wiruna, anak raja Peri.Setelah berperang dalam tempoh masa yang lama,Raja Indera Wiruna menukar dirinya menjadi naga kepala tujuh yang besarnya seperti sebuah pulau.Putera Jayapati pula menukar dirinya menjadi ular naga yang besarnya seperti sebuah gunung.Setelah menukar rupa peperangan itu berlangsung lama namun tiada siapa yang tewas.Kedua-duanya menukar rupa menjadi manusia semula.Raja Inderara Wiruna memanah Putera Jayapati tetapi anak panahnya hancur menjadi air.Putera Jayapati kemudian memanah Raja Indera Wiruna dan dapat menewaskannya.Raja Indera Wiruna mati dikuti oleh Sang Gangga Peri dan Raja Suran .dan Raja Indera Gangga. Mayat anak raja berempat itu dibawa pulang kepada ayahandanya iaitu Raja Peri yang amat sedih dengan kematian anak-anaknya. Peri.Berita peperangan itu sampai kepada Raja Indera Samudera Lela , anak Raja Gangga Wijaya yang begitu kagum akan kekuatan Putera Jayapati yang dapat menewaskan putera berempat itu iaitu anak Raja Peri.Raja Indera Samudera Lela ingin menewaskannya tetapi dihalang oleh ayahandanya dan pembesar yang lain.





Berdasarkan synopsis di atas jawab soalan-soalan berikut.



1.Siapakah nama putera raja yang gagah berani dalam cerita ini?



______________________________________________________________________



2. Mengapakah tuan puteri enggan kembali ke istana ayahandanya?



______________________________________________________________________



3. Mengapakah ayahanda tuan puteri murka?



______________________________________________________________________

4 Mengapa anak-anak Raja Peri berperang dengan Putera Jayapati?



__________________________________________________________________________



5 Siapakah yang membantu Putera Jayapati dalam siri peperangannya?



___________________________________________________________________________



6. Siapakah nama ayahanda tuan puteri?



________________________________________



7.Siapakah nama abang tuan puteri?



________________________________________



8 Apakah Raja Samudera Indera Lela jadi berperang dengan tuan puteri?



___________________________________________________________________________

Tiada ulasan:

Catat Ulasan